Avslöjande satellitbilder

I Robert Savianos ”Gomorra” får man intrycket av att Neapels hamn är en mycket större och vikigare hamn än vad som syns i de officiella redovisningarna. Han skriver

Bara Neapels hamn omsätter tjugo procent av värdet på textilimporten från Kina, men över sjuttio procent av varumängden passerar här.

I Neapel lossar man numera nästan uteslutende varor från Kina, 1 600 000 ton. Det vill säga de varor som registrerats. Ytterligare en miljon passerar utan lämna några spår.

Shanghai var den största hamnen i världen 2006, med 537 000 000 ton. Oerhört mycket större. Störst i Europa anges Rotterdam vara med 378 400 000 ton. Neapel är alltså enligt hans data en plutthamn.

Men allt som inte registreras då, kan inte det öka Neapels betydelse som transithamn? Det finns faktiskt ett sätt att kolla all fartygstrafik, oavsett om den är laglig eller inte. Det är via satelliter.

ESA har gjort en sammanställning av satellitdata och gjort en karta där man kan se fartygsrutterna baserat på många satellitbilder (rutterna stämmer för övrigt bra överens med data om kvävedioxidutsläpp):

Man ser knappt någon trafik till Neapel, så de officiella uppgifterna är nog pålitliga, liksom Savianos egna, men i boken får man inte vet hur lite trafik som passerar Neapel i ett globalt eller europeiskt perspektiv.

Bookmark and Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>